بخشی از مطلب
مارتین هایدگر در سال 1889 در شهر مسکریچ( masskrich )آلمان به دنیا آمد و در سال 1976 در freiburgاز دنیا رفت . ( منوچهری – 1381- ص 7 ) مهمترین کتاب اودر فلسفه اثر وجود و زمان است . او با انتشار کتاب " بودن و زمان " ( sein and zeit ) در سال 1927 ، مشهور شد . هایدگر در آن سال ( 1927 ) فقط نیمی از کتاب را که درباره " بودن انسان و در زمان بودن ( تداوم ) "(temporality ) بود را منتشر کرد و ادامه کتاب هرگز منتشر نشد . ( sheehan- 1999 – ص 288 ) این اثر در سال 1964 به فرانسه ترجمه گردید و او در این کتاب به بحث درباره متافیزیک پرداخته است . هایدگر در دانشگاه های آلمان تدریس می کرد . اوابتدا استاد دانشگاه freiburg ( 1915 – 1923 ) بود و در آنجا با ادموند هوسرل ( Edmund husserl ) و فرم رادیکال پدیدار شناسی (phenomenology ) او آشنا شد . وی در بین سال های 1923 تا 1928 در دانشگاه marburg تدریس می کرد و در آنجا روش جدید او در استفاده از متد پدیدارشناسی در کتاب " بودن و زمان " تجلی یافت و این تغییر روش منجر به قطع رابطه او با هوسرل شد . در سال 1928 او موفق شد که صندلی استادی را از هوسرل در دانشگاه freiburg ببرد و تا سال 1945 در آنجا تدریس کند . ( Sheehan - 1999 – ص 288 ) هایدگر می گوید وقتی در کلاس الهیات شروع می کردم کتابی روی میز من آمد و آن کتاب پژوهش های منطقی از ادموند هوسرل بود . این کتاب اولین کتابی ست که از تاثیر آن در کارنامه فلسفی خودش می آورد زیرا قبلا در نشریات و مجلات شنیده بودم که هوسرل متاثر از فیلسوف دیگری به نام برنتانو بوده است . برنتانو فیلسوف گمنامی ست که بسیاری از فلاسفه و جریان های فکری نامدار ، پرورده مکتب او هستند و ما هنوز در زبان فارسی هیچ اثری از او ترجمه نکرده ایم . برنتانو یک مغز بسیارگانه و چندوجهی بوده است . یعنی هم فلسفه ، هم منطق و هم روان شناسی توصیفی . در ضمن کتابی می نویسد که این رساله هایدگر را تحت تاثیر قرار می دهد . توجهش جلب می شود به این که از میان معانی متعددی که غالبا برنتانو تحت تاثیر ارسطو برای موجود قائل می شود ، کدام معناست که معنای اصلی و رشته تسبیحی ست که معانی دیگر گرد آن می چرخند . بعد از این رساله توجهش به مسئله هستی در مکتب برنتانو در شاگردان دیگر این مکتب جلب می شود . جزم اندیشی الهیات مدرسی ، هایدگر را خرسند نمی کرد و همیشه چیزی در آن کم بود و یک کشمکشی بین الهیات و فلسفه در وجودش بود تا این که در 1916 رودررو با هوسرل مواجه شد . از این پس هایدگر یکی از شاگردان بنام و ناخلف پدیدارشناسی هوسرل می شود . در عین حال که پدیدارشناسی هوسرل را به دقت بررسی می کند و یکی از تیزهوش ترین و با استعداد ترین شاگردان مکتب هوسرل بود . این پدیدارشناسی را در هستی و زمان زیرورو می کند.هستی و زمان در حقیقت پاسخی ست ازراه پدیدارشناسی به نقایصی که در کتاب پژوهش های منطقی هوسرل وجود دارد.(1 و......
سیر اندیشه های شهرسازی مارتین هایدگر مقدمه : 1 زندگی نامه : 1 والتربیمل) 2 ناسیونالیست ( ملی گرای 2 پدیدارشناسی : 3 وحدت چهارگانه : 3 فردیت : 4 جمع گرایی و نهادگرایی. 4 فیلسوفان اگزیستانس 5 اصطلاح هایدگر 6 زبان و شعر : 6 تکنولوژی : 7 بررسی مدرنیسم از دیدگاه هایدگر) 7 تکنیک 9 معماری قدیم و تکنولوژی جدید ( بنا کردن ، سکونت کردن ، فکر کردن ) : 9 ساختن ، سکنی گزینی ، سکونت : 9 وجود و سکونت : 12 فیلسوفانی مانند parmenides و haraklit 13 تاملات هایدگر در باب بودن 14 خانه دهقانی : 16 سکونت و سامان دادن : 17 هایدگر از آنچه زبان با کلمه بنا کردن بیان می کند سه چیز می شنود : 17 سکونت و تفکر : 19 سکونت امروز : 19 نتیجه : 20 منابع : 22
|