پاورپوینت بررسی مبانی تحقیق در رشته معماری بخشی از مطلب از یک نظر ، می توان گفت که تحقیق معماری در طول تاریخ این رشته برقرار بوده است . طی قرن های گذشته تحول فرم های معماری و مصالح ساختمانی تحت تأثیر تجربه همراه با آزمون و خطا ، مشاهده مثال تحول نیم قوس های حائل ، مثال ملموس ومشهودی است که در ساخت ناو اصلی کلیسای نتردام پاریس اتفاق افتاده است . ترکیبی از مرمت، باستان شناختی و تحلیل سازه توسط ویلیام کلارک و رابرت مارک ، کارایی فنی طراحی قوس اصلی حایل را نشان می دهد . از سوی دیگر به نظر می رسد که نقاط اصلی حاصل از سازه طراحی شده ، همراه با نیاز های حفاظت ساختمان ، در نظام نیم قوس های حائل اوایل قرن سیزدهم میلادی تحولی اساسی محسوب می شود . ادامه مطالعه و مشاهده سازمان یافته در کلیساهای مختلف ، ابداعات بیشتری را در پی داشته است . تحولات زیاد دیگری در مصالح ساختمانی و ابداعات سازه ای در تاریخ رشته معماری قابل ذکر است . 1) بهرامی ،امین ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان ،تابستان 88،ص-ص 93-89 از سوی دیگر ، تحقیق معماری مستقل از چارچوب پروژه های ساختمانی خاص ، پدیده جدید تری است . موضوع اصلی تحقیق در دهه 1950 میلادی مطالعات اقلیمی و سازه ای بود ،در حالی که پهنه وسیع تر و متنوع تر تحقیق معماری ، شامل مسائل اجتماعی_ رفتاری ، روش های طراحی و صرفه جویی در مصرف انرژی از دهه 1960 و اوایل 1970 میلادی شکل گرفت . در این دوره از سازمان ها و بنیادهای ایالتی آمریکا بودجه های بیشتری به تحقیق اختصاص یافت . برنامه های دانشگاهی بودجه هایی را به موضوع های تحقیق اختصاص دادند ،دوره های آموزشی دکتری معماری با تعداد بیشتری تاسیس شدند . مؤسسه های معماری از قبیل انجمن معماران آمریکا و مؤسسه مدارس معماری ، بودجه های مشترکی را به تحقیق معماری اختصاص دادند . بعضی دفاتر بزرگ معماری بخش های تحقیقاتی تأسیس کردند و مجله های حرفه ای معماری شروع به انتشار مطالعات معماری کردند و در این زمینه مسابقه هایی را نیز ترتیب دادند . در دو دهه اخیر فعالیت های پژوهشی از راه های گوناگونی ادامه پیدا کرد . بسیاری از زمینه های تحقیقی با کمبود بودجه و تنزل علاقه محققان مواجه شدند . در حوزه طراحی ، تاکید قبلی بر سامانه نسبی چرخه برنامه ریزی طراحی و ارزیابی منجر به تأسیس بخش های تحقیق و برنامه ریزی در دفاتر بزرگ معماری شد . این تأکید با جهت گیری مجله های حرفه ای معماری و انتشار مقاله های ارزیابی پروژه های معماری مصادف شد . در دهه اخیر ، خدمات قبل از طراحی دگرگون و سازمان دهی مجدد شد . این خدمات از شکل ساده برنامه ریزی به ترکیبی از برنامه ریزی تسهیلات ، خدمات بنگاه های مسکن ، توسعه سازمانی و راهبرد های اشتغال تغییر یافت . بر اساس بررسی 1997 انجمن معماران آمریکا ، خدمات غیر طراحی نسبت بالایی از فعالیت های دفاتر بزرگ معماری آمریکا را به خود اختصاص داد . با توجه به این تحولات ، تحقیق معماری چه ماهیتی دارد؟ در کتابی که تحت عنوان تحقیق در معماری در سال 1984 گرد آوری شد ، حداقل دو فصل به این پرسش اختصاص یافته است . جیمز اسنایدر ، گرد آورنده کتاب مذکور ، تحقیق را «جستجوی سامان یافته با هدف تولید دانش » تعریف کرده است . دو عنصر این تعریف واجد اهمیت می باشد . اول اینکه جستجو از جهاتی باید سامان یافته باشد . پژوهشگر می تواند اطلاعات مهمی را به طور ناخود آگاه با قدم زدن در خیابان و مشاهده ردیف ساختمان ها کسب کند ، ولی هدف از جستجوی سامان یافته ، توجه به اطلاعات خاص ، دسته بندی و تحلیل آن بر اساس تجربه خود آگاه محقق است . واژه سامان یافته به ضرورت با واژه های تجربی یا اثبات گرا که از نظر منتقدان مترادف تقلیل گرایی هستند ، معادل نیست . اگر سامان دادن یک مطالعه بر اساس متغیرهای تعریف سده را تقلیل گرایی بدانیم ، استخراج و دسته بندی واژه ها از مصاحبه عمیق نیز می تواند نوعی تقلیل گرایی به حساب آید. حقیقت این است که هر تحقیقی نوعی از تقلیل گرایی را در خود دارد . تحقیق به ضرورت شامل تقلیل تجربه های زنده یا مشاهده پدیده ها به اطلاعات محدودی است که پس از یادداشت برداری به گونه ای دسته بندی می شود . انتخاب میان مطالعه ای تجربی و مطالعه ای کیفی انتخاب یک راهبرد تقلیل گرا به جای راهبردی دیگر است . دوم اینکه تولید دانش همواره یکی از ویژگی های اصلی تحقیق به حساب آمده است . از نظر بسیاری از خوانندگان ، واژه تولید دانش در سطح نظریه های پایه علمی ، مانند نظریه نسبیت انیشتین یا نظریه های طبقات زمین شناسی معنا دارد . اگرچه این گونه نظریه ها در تولید دانش بنیادین مهم اند ولی تنها شکل تولید دانش نیستند . نظر ما این است که دانش جدید ،در اندازه های به نسبت محدود نیز قابل تولید است و از راه های مختلفی چون ارزیابی نتیجه امتزاح دو گونه عمل کردی ساختمان یا مطالعه مصالح ساختمانی در سلسله ای از بنا های ساخته شده و ارزیابی ویژگی فرم های خاص ساختمانی که منظور های متفاوت گروه های ذینفع را تأمین می کنند نیز قابل دست یافتن است . علاوه بر تحقیقات معماری زیادی که نتایج کالبدی طراحی را از مقیاس عناصر ساختمان تا محله و طراحی شهری مد نظر دارند ، مطالعه فرایند طراحی و تجربیات حرفه ای دفاتر معماری نیز ضروری است . این جهت گیری تا حدودی نتیجه منطقی استفاده از فناوری رایانه ای در مراحل چند گانه فرایند طراحی است . همین طور ، تجارت و اقتصاد جهانی تغییراتی را در بسیاری از حرفه ها ایجاد کرده که پژوهش در ساختار و ابعاد مختلف حرفه معماری را حیاتی ساخته است »1 . 1)گروت لیندا –وانگ دیوید ،روش های تحقیق در معماری ،ترجمه،دکتر علیرضا عینی فر ،انتشارات دانشگاه تهران ، تهران چاپ سوم 1388،ص6 ضرورت تحقیق در معماری « ما معتقدیم که پژوهش معماری در موفقیت و ادامه حیات حرفه معماری اهمیت ویژه ای دارد و می تواند به دلیل علاقه شخصی یا اهداف جمعی و مشترک دنبال شود . برخی محققان بر این باورند که پذیرفتن چارچوب های تحقیقی ، شأن معماری را به سطح حرفه هایی چون مهندسی یا پزشکی تقلیل می دهد . ما به این دلیل که هر حرفه ای در زمینه ای خاص و با پویایی ها و محدودیت های خود عمل می نماید ، چنین اعتقادی نداریم . بسیاری از ویژگی های دانش پزشکی یا مهندسی با معماری تفاوت اساسی دارند . افراد دیگری معتقدند که رشد فزاینده «تغییرات فناوری پسا صنعتی پایه دانش مورد نیاز معماری را گسترده تر کرده است ». اگرچه این مطلب به طور کلی درست است ، ولی این واقعیت نیز وجود دارد که بسیاری از ساختمان ها و پروژه های طراحی شده می توانند بر اساس گونه شناسی های جا افتاده و شناخته شده موجود (مثل فروشگاه های بزرگ یا خانه های تک خانواری )شکل بگیرند . به علاوه بسیاری از پروژه هایی که با عدم قطعیت و تردید طراحی می شوند ، به دلیل مرتبط بودن با گروه های ذینفع محدود و آشنا با گروه طراحی به آسانی سامان دهی می شوند . دلیل ما برای اهمیت تحقیق این است که نسبت فزاینده ای از اقدامات حرفه ای معماری شرایطی نا آشنا و فراتر از تخصص یک فرد معمار و تعقل افراد حرفه ای دارند . برای مثال ، نیاز های یک مجموعه چند منظوره یا یک خط مونتاژ ابتکاری می تواند فوق العاده پیچیده باشد . همچنین ممکن است در موارد به کار گیری اصول غیر متداول زیبایی شناختی (برای مثال ،اصول بر گرفته از فلسفه های پسا ساختار گرا یا ساختار شکنی ) یا در جایی که در ارزش های گروه های ذینفع تقابل هایی وجود دارد ، یا در پروژه های برای گروه های خاصی چون افراد با صدمات نخاعی که نیازهای کالبدی آنها تدوین نشده است ، عدم قطعیت در تصمیم گیری و نیاز به تحقیق به وجود می آید»1 3-4- تعریف واژه های روش شناختی،راهبرد ها و تدابیر «آبراهام کپلان در کتاب کلاسیک خود تحت عنوان هدایت پژوهش روش تحقیق را به جای محصول جست و جو ، مطالعه فرایند جستجو تعریف کرده است . او استفاده از واژه روش شناسی را برای جنبه 1)گروت لیندا –وانگ دیوید ،روش های تحقیق در معماری ، ص 8 های « میان طیف » فرایند تحقیق که در رشته های مختلف مشترک اند به کار برده است. بنابراین او به دنبال فرایندهایی از جست و جو گری است که نسبت به فنون خاص مصاحبه ، تحقیق اسنادی ، یا گردآوری و تحلیل داده ها ، عام تر و از دیدگاه های معرفت شناختی اثبات گرایی ، ساختار گرایی و گرد آوری و تحلیل داده ها ، عام تر و از دیدگاه های معرفت شناختی اثبات گرایی ، ساختار گرایی و پساساختارگرایی خاص تر باشد. با تبعیت از کپلان از واژه های روش و روش شناسی برای تعریف فرایندهایی از پژوهش که در گستره وسیعی از تحقیق معماری شامل رشته های فنی تا علوم انسانی ، و شیوه های عملی تا نظری مشترک اند ، استفاده می کنیم. با وجود اینکه نظریه های انتقادی و تفکر پساساختارگرا در سال های اخیر ، تحقیق معماری را تحت تأثیر قرار داده اند ، اگر این دیدگاه های فلسفی به عنوان سامانه های جست و جو ( که در آنها انتخاب های خاص تری از روش شناسی انجام می شود) شناخته می شود، مفیدتر خواهند بود . در هر سامانه جست و جوی خاص (مثل پسااثبات گرا ) روش شناسی های چند گانه یا انتخاب هایی برای سامان دادن به تحقیق وجود دارد. برای روشن ساختن رابطه روش شناسی های میان طیف و سطوح خاص فنون تحقیق ، از واژه های راهبردها(روش ها) و تدابیر (فنون) استفاده کرده ایم. این تمایز را بسیاری از نویسندگان کتاب های روش تحقیق انجام داده اند. واژه راهبرد «مدیریت ماهرانه و برنامه ریزی هر چیز» تعریف شده است. این تعریف در مقابل سطح جزئی تر تدابیر فنی که به «اقدام ماهرانه» اطلاق شده است ، قرار می گیرد. در زمینه های نظامی ، راهبرد به برنامه جنگی در سطح ملی و تدابیر به تعیین مواضع نیرو های مسلح در هنگام نبرد گفته می شود. در بحث مورد نظر ما ، راهبرد برنامه یا ساختار کلی تحقیق است . در مقابل ، تدابیر تحقیق ، فنون خاص کاربردی از قبیل ابزار گردآوری داده ها ، شیوه های پژوهش گری ، استفاده از اسناد و شیوه های تحلیلی را شامل می شوند. برای نشان دادن برای این رابطه ، مدلی مفهومی از قاب های متداخل پیشنهاد شده است. قاب بیرونی مدل ، معرف نظام جست و جو ست. برای مثال اگر دیدگاه ساختارگرا را مبنای کار قرار دهیم ، بدون وجود اجبار ، از میان گستره ای از راهبردها امکان انتخاب به وجود می آید. به همین ترتیب ، زمینه راهبردی تحقیق ، به جای تعیین اجباری تدابیر مورد نیاز ، انتخاب یکی از آنها را پیشنهاد می کند . در نتیجه باید میان نظام جست و جو ، راهبردها تدابیر تحقیق همبستگی و تداوم وجود داشته باشد. واژه دیگری که گاه به جای واژه راهبرد به کار می رود ، طرح تحقیق است. طرح تحقیق « برنامه ای عملی است که مسیر حرکت تحقیق را از مبدا به مقصد روشن می سازد» ، که در آن مبدا شرح پرسش یا سؤال های تحقیق و مقصد شرح نتایج آن است. در میان مبدأ و مقصد مراحل و رویه هایی وجود دارد که می توانند معین باشند یا در جریان تحقیق به وجود آیند. واژه طرح تحقیق برای آموزش تحقیق در معماری و رشته های مربوط به طراحی بسیار مناسب است. در رشته معماری وقتی درباره مفهوم صوری مبنای ایده طراحی صحبت می شود، اغلب به «الگویی اولیه» اشاره می کنیم. همین طور ، در اغلب موارد به «گونه» های فرمی گوناگون چون حیاط مرکزی یا طرح نه مربعی ، که به روابط فضایی مولد اشاره می کنند ، مراجعه می نماییم. همان گونه که حیاط مرکزی می تواند در کاربردهای مختلفی چون خوابگاه دانشجویی ، خانه های مسکونی ، موزه ها یا ساختمان های اداری به کار می رود ، طرح تحقیق نیز می تواند با موضوع های گوناگون تحقیق معماری (از مطالعه آسایش انسان در محیط تا تحلیل نظریه های زیبا شناختی ) تطبیق داده شود»1.
|