نوشته شده توسط : safa
مسجد جمعة اصفهان

تاریخ ایجاد 23/04/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 25 برگ ورد   قیمت: 2500 تومان   حجم فایل: 90 kb  تعدادمشاهده  1  


مسجد جمعة اصفهان

مقدمه    1
شاردن مي گويد    3
مسجد دورة عباسي    5
كتابخانه    10
مسجد در عهد سلجوقيان    12
مطالعه مساجد ايراني    13
گنبد نظام الملك    18
محراب سلطان محمد خدابنده الجايتو    21
الحاقات شاهان آل مظفر    22
شبستان زمستاني    23
تعميرات اوزون حسن    24
تعميرات و پيرايش هاي عهد صفوي    25
خلاصه مطالعات تاريخي    27
مسجد كنوني    28
بين 515 و ختم سلجوقي :    28


 
بخشی از مطلب
قديم ترين تاريخي كه تاكنون در يكي از بناهاي تاريخي شهر اصفهان مشكوف گرديده است (481 هجري ـ 9ـ1088 ميلادي) مي باشد. تاريخ مزبور در انتهاي كتيبه مدوري كه قاعده گنبد كوچكتر عهد سلجوقي مسجد جمعه را زينت مي دهد ديده مي شود .
گنبد ديگري كه شبستان محراب اصلي مسجد را مي پوشاند تاريخ ندارد، لكن اسم پادشاهي كه اين گنبد در زمان سلطنت وي ساخته شده يعني معزالدنيا والدين ابوالفتح ملكشاه ابن محمد بن داوود كه از سال 465 تا 485 هجري (1092ـ1072) ميلادي پادشاهي نموده و همچنين نام وزيرش حسن بن علي بن اسحق نظام الملك در اينجا ثبت است.
با توجه به اين نكته كه قديم ترين(بخش) مسجد معمولاً شبستان محراب اصلي آن است از يك طرف و از طرف ديگر روايتي كه در اصفهان محفوظ مانده و مطابق آن روايت ساختمان مسجد جامع را صراحتاُ به ملكشاه نسبت               مي دهند چنين به نظر مي رسد كه بدون احتمال خبط بزرگ بتوان براي سلطان سلجوقي فوق الذكر افتخار ساختمان معروفترين بناي دورة اسلامي ايران را قائل شد.
با وجود مراتب فوق تصورات عامة مردم دربارة اين مسجد نيز مانند اغلب ابنية مهم كشور تأثيراتي داشته است. 
شاردن مي گويد « ايرانيان اين بنا را خيلي قديمي حساب مي كنند زيرا بر طبق روايت ايشان امام رضا(ع) كه يكي از امام هاي دوازده گانه بوده و در قرن چهارم هجري مي زيسته معمولاً عبادت هاي خود را زير طاقي كه نام شرقي دارد بجاي مياورده . قدماء اصفهان تعريف مي كنند كه سلطان ملكشاه كه در سال 400 هجري ميزيسته باني اين طاق بوده است لكن پادشاه مزبور تعمير كننده اي بيش نبوده زيرا گنبد شمالي بنام سلطان منصور و گنبد جنوبي بنام سلطان يوسف كه خيلي پيشتر زندگي مي كرده مرقوم است. 
در دو كتيبه فوق الذكر نيز مشهود مي گردد اسمي نه از سلطان منصور و نه از سلطان يوسف در كار است و گمان مي رود امام هشتم (ع) كه بر خلاف گفتة شاردن در قرن چهارم هجري نمي زيسته بلكه در قرن دوم از سال 148 يا 153 تا 203 هجري زندگاني مي كرده به چندين علت نمي توانسته است عبادات خود را در زير سقف شرقي مسجد بجاي آورد : يكي از علل آنكه اساساً گنبد شرقي در مسجد جامع وجود ندارد و اگر مقصود از گفتة شاردن ايوان شرقي باشد ايوان مزبور نيز پيش از ابتداي قرن ششم هجري ساخته نشده بوده است. 
هرچند نويسندگان مشهور صحبت هاي بي اساس سابق الذكر را جدي تلقي كرده و تكرار نموده باشند با وجود اين بطور قطع نمي توان تصور كرد كه افسانة عباسي الاصل بودن مسجد جامع تا امروز دنباله پيدا كند مگر اينكه در بنياد اين اشتباه حقيقتي يا بطريقي اولي شبه حقيقتي موجود بوده باشد. 
ابن حوقل ، مقدسي ، ناصر خسرو ، مافروخي ، ابن اثير و ياقوت همگي خصوصاً چهار نفر اول شرح مسجد جمعة يهوديه را براي العين مي دهند كه مسجد جمعة فعلي اصفهان جانشين آن گرديده است. نويسندگان مزبور دربارة اين موضوع مجموعة كاملي از اطلاعات ذيقيمت فرا آورده اند كه تاريخ مسجد جامع از آن اقتباس شده و قسمت اعظم تاريخچة مسجد ايراني نيز از آن بدست آمده است ، لكن متأسفانه اين نويسندگان از بنائي صحبت مي دارند كه مسجد جمعة اصفهان نيست. ايشان شرح مسجد نمونة عربي را مي دهند كه فعلاً وجود ندارد و مطلقاً اثري از آن باقي نمانده و مي گويند آنرا با خشت خام ساخته بودند و بعداً بجاي آن بناي فعلي به طرز ايراني «تماماً از آجرهاي خوب كه در كوره پخته شده» احداث گرديده و با بناي پيشين ارتباطي ندارد الا اينكه روي همان زمين ساخته شده و هنوز هم گاهگاهي جامع عتيق خوانده مي شود . بناي مسجد قديم كه ستون هائي در برداشته با حياط چهار ايواني مدرسة نمونة ايراني كه در اطرافش حجراتي بوده «تركيب» يا «آلوده» نشده است . 
مسجد جمعة فعلي اصفهان كه در روز اول مشتمل بر بناي گنبدي شكلي به اسم  ملكشاه بوده عبارت از «مخلوط اختصاصاً خوش آيندي » از عناصر ايراني و عرب نمي باشد بلكه يك بناي خالص ايراني است.
مسجد دورة عباسي
قديمترين توصيفي كه از مسجد دورة عباسيان در دسترس ماست شرحي است كه در رسالة محاسن اصفهان يافت مي شود . كتاب مزبور بعقيدة  براوان آنطور كه در چاپ تهران آن مذكور مي باشد در زمان سلطنت ملكشاه گرد نيامده بلكه در 421 هجري (1030) ميلادي به وسيلة يكنفر اصفهاني موسوم به مضل ابن سعد اين الحسين المافروخي جمع آوري شده است . 
در آن هنگام اصفهان دو مسجد جامع داشت « مسجد بزرگ كه قديمي بوده و مسجد جديد كه زيباتر مي باشد » مسجد بزرگ مسجد جمعة يهوديه بوده است. «مسجد مذكور بتوسط اعراب دهكده طيران كه از قبيلة تيم بودند بنا گرديد . بعداً كه اصفهان  و....


کلمات کلیدی مرتبط:
مسجد جمعة اصفهان , ,Contents ,مقدمه 1 ,شاردن مي گويد 3 ,مسجد دورة عباسي 5 ,كتابخانه 10 ,مسجد در عهد سلجوقيان 12 ,مطالعه مساجد ايراني 13 ,گنبد نظام الملك 18 ,محراب سلطان محمد خدابنده الجايتو 21 ,الحاقات شاهان آل مظفر 22 ,شبستان زمستاني 23 ,تعميرات اوزون حسن 24 ,تعميرات و پيرايش هاي عهد صفوي 25 ,خلاصه,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسي تاريخچه مسجد جامع كبير يزد
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری خانقاه و آرامگاه شيخ احمد جام
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مسجد جامع يزد در شيوه خراساني
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مسجد جامع عليشاه
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مسجد جامع شافعی ها
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مسجد الازهر مصر
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری کلیسای رونشان  اثر لوكوربوزیه
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری گنبد سلطانیه
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مسجد جامع اصفهان
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مسجد جامع ورامین
معماری مسجد نصیرالملک شیراز ، پاورپوینت بررسی
کلیسای سنت استپانوس دستا ، پاورپوینت معماری
پاورپوینت بررسی معماری مسجد شیخ لطف الله
پاورپوینت بررسی موزه كليساي وانك - نمونه موزه ایرانی
مسجد جامع یزد
پاورپوینت بررسی معماری محراب در مسجد امام‏ اصفهان
پاورپوینت بررسی معماری مسجد عمادالدوله، كرمانشاه
پاورپوینت بررسی معماری کلیسای پادر ه پیو اثر رنزو پیانو
دانلود بررسی طرح جامع گردشگری کلات نادری,pdf
پاورپوینت بررسی معماری کلیسای سنت استپانوس دستا
 




:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: